השפעות הגירושין: ההשלכות הנסתרות והגלויות על גברים ונשים

"מה שחשוב בגירושין הוא מה שבא בעקבותיהם" (ארווה באזן, האקסית 1974). זהו בהחלט משפט נכון, אך ללא ספק, גם הדרך לגירושין היא משמעותית, ולא פעם רצופה קשיים. בין אם אתם עדיין בשלב שבו אתם מנסים להתמודד עם בעיות הזוגיות ובין אם הגעתם למסקנה שזה יכול להסתיים רק בגירושים, כדאי לזכור שיכולות להיות לתהליך זה השפעות רגשיות ואפילו בריאותיות. האם יש דרך למנוע את ההשלכות הקשות, או אפילו את חלקן? וכיצד עורך דין דיני משפחה וגירושין יכול לסייע?

השפעות הגירושין ההשלכות הנסתרות (והגלויות) על גברים ונשים

נשים ממאדים, גברים מנוגה – על ההבדלים בין גברים לנשים בעת גירושין

במשרד עורך דין דיני משפחה וגירושין, אהרון ושות', מלווים כבר מעל 15 שנה זוגות מתגרשים, ומתוך שנות הניסיון ניתן לומר בבירור כי אכן יש הבדלים בין גברים לנשים באופן שבו הם מתמודדים עם ההליך.

ההתמודדות של נשים וגברים תלויה במשתנים שונים כמו בשאלה האם יש לבני הזוג ילדים וכמה, מה המצב הסוציו-אקונומי שלהם? מה גילם? ואפילו למסורת המשפחתית, להיסטוריה התרבותית שלהם יש משמעות.

ההשלכות של הגירושין תלויות גם בהחלטות שהתקבלו במהלך השנים – למשל, מי יטפל בילדים ומי יפתח קריירה? במקרים רבים מדובר בנשים שמקדישות את זמנן לגידול הילדים על חשבון הקריירה. כך מוצאות את עצמן נשים רבות, בעת הגירושין, כאשר הן חלשות יותר מבחינה כלכלית. אף שהן זכאיות לדמי מזונות.

סערת רגשות, מרמור ותסכול

רבים מהמתגרשים מצויים בסערת רגשות, שכן מדובר במשבר משמעותי בחייהם. צומת מרכזי בחיים המסיים פרק מורכב. הן גברים והן נשים עלולים לחוש תסכול ומרמור, על הכישלון, על המצב הכלכלי המשתנה, ובכלל.

ההשפעה הכלכלית של הגירושין היא לא פשוטה ומשנה חיים. נשים שהורגלו להעסיק גנן, מטפלת או לנהוג ברכבי יוקרה, ימצאו את עצמן, לפחות בשלבי הביניים, מחשבות מחדש חוגים, קניות לבית ואת הסכומים שיוציאו על ביגוד. זאת, במיוחד כאשר הנישואים מסתיימים בסכסוכים בעצימות גבוהה בהם כל צד מנסה לנקום באחר.

בריאות הגבר, בריאות האישה – על מחלות וגירושין

בשנים האחרונות נערכו מספר מחקרים בכל הנוגע להשלכות שיש לגירושין על גברים ונשים. נמצא, בין השאר, כי גרושים, גברים ונשים כאחד, סובלים משיעורי תמותה, דיכאון, מחלות בכלל והתמכרות לסמים באחוזים גבוהים יותר מאשר אנשים נשואים.

באשר לגברים, נמצא כי שיעור התמותה של גברים גרושים הוא גבוה ביחס לאלו הנשואים וכי יש סיכוי גבוה יותר שיחלו במחלות לב או סרטן.
חלק מהבעיות הבריאותיות מחמירות בגלל רמת חיים נמוכה יותר ועל רקע קשיים כלכליים שחווים המתגרשים במהלך התהליך. בחלק מהמקרים, בשל הפרידה, מעגל התמיכה של החברים מצטמצם גם הוא.

גם אצל נשים יש, כמובן, השלכה בריאותית מהגירושין. מחקר שנערך באוניברסיטת דיוק, מצא כי אצל נשים שהתגרשו פעם אחת, יש עליה של 24% בסיכוי להתקף לב. אצל נשים שהתגרשו פעמיים או יותר, הסיכוי להתקף לב מזנק ל-77%. הסיבה לכך, כך לפי הערכות, היא בעובדה שנשים נלחצות יותר במהלך הגירושין וגם עלולות לשלם מחיר כלכלי גבוהה יותר. לצד התקפי הלב, נשים עלולות לסבול גם מבעיות במערכת העיכול, בעיות מטבוליות, היחלשות של המערכת החיסונית ועוד.

המחיר הנפשי של הפרידה

אין זה מפתיע שלפרידה, לגירושין ולפירוק התא המשפחתי יש השלכות ממשיות על המצב הנפשי שלנו, שיכול לבוא לידי ביטוי בדיכאון, חרדות, מתח ונדודי שינה. למעשה, זה מעוגן מחקרית, כאשר אצל נשים הסיכוי לדיכאון הוא גבוה יותר. מעבר לכך, נמצא כי להשכלה, למצב כלכלי ולבריאות יש השפעה על המצב הנפשי. כך שככל האישה משכילה יותר ובעלת אמצעים, כך יקטן הסיכוי לדיכאון.

כמובן שאין זה נכון לומר שגירושין משפיעים על כולם באותה דרך, אבל מה שכן נכון, ואפילו מעודד הוא שלרוב מדובר בתופעה זמנית, שחולפת לאחר תקופת המשבר (אף שמי שיש לו היסטוריה של דיכאון, כנראה שישוב לפגוש בו בעתיד).

"בסוף הדרך עוד תהיה מאושר" – עצות מעורך דין דיני משפחה וגירושין

הליך גירושין הוא ללא ספק משבר לא פשוט. מלווה בהשלכות שונות על החיים של מי שנמצא בתוך ההליך. בין אם מדובר בלחץ כלכלי, לחצים נפשיים או אפילו בבעיות בריאותיות, חשוב לציין כי מרבית האנשים מתגברים על המכשולים ויוצאים לדרך חדשה.

אחד הפתרונות הוא לסיים את הליך הגירושין כמה שיותר מהר. כל עוד אנחנו נמצאים בהליך אנחנו לא באמת משאירים את המועקה מאחורינו, את הכעסים, המריבות ובכלל, את הסיבות לפרידה. העיסוק, בין אם אנחנו מודעים לכן ובין אם לאו, מייצר תסכול, כעס גדול יותר ומכאן הדרך להשלכות על הנפש ועל הגוף שלנו מהירה.

כיצד מסיימים את ההליך הזה מהר? הדרך הטובה ביותר היא דרך גישור. גישור מאפשר לצדדים להגיע להסכמות בפרק זמן קצר יחסית. מגשר טוב ימצא את הנקודות שעליהן הצדדים מסכימים, וידע לכוון לפתרונות יצירתיים בנוגע לנקודות שעליהן אין הסכמה.

זה נכון, בהליך גישור צריך גם לדעת לוותר ולכבד את הצד השני. אבל זו עצה שכדאי לקחת בחשבון בכל מקרה, אחרי הכל מדובר במי שאהבתם פעם.

פנו לעורך דין דיני משפחה וגירושין שעוסק בגישור, מי שמומחה בהליכים הללו, שידע לכוון אתכם, להקשיב לכם ולמצוא את הדרך לשים את התקופה הזו מאחוריכם במהירות.

חייגו 073-7841552

השפעות הגירושין ההשלכות הנסתרות (והגלויות) על גברים ונשים
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
דילוג לתוכן