נהיגה בשכרות – שאלות ותשובות

מהי נהיגה בשכרות? 

נהיגה בשכרות הוא שם כללי לעבירה של אדם הנוהג ברכבו תחת השפעת אלכהול או סמים או תוצר של חילוף סם מסוכן, בהתאם להגדרתם בפקודת התעבורה. 

עבירה של נהיגה בשכרות נמנית בין העבירות החמורות ביותר המנויות בפקודת התעבורה.  החוק קובע שאסור לנהג לנהוג בשכרות ולא בכדי ממחקרים שנעשו בעולם התברר שכמחצית מתאונות הדרכים הקטלניות נגרמות ע"י נהגים שהיו תחת השפעת סמים או אלכוהול או בשילוב של שניהם. במקרים מסוימים הנהג עלול להיות מואשם לדוגמא לא רק בעצם זה שהוא נהג תחת השפעת סמים, כך אם חס וחלילה הוא גרם למותו של אדם אז הוא יואשם בהריגה, כן הוא יואשם גם בהחזקה ושימוש בסמים, שאלו הן עבירות מסוג שונה לגמרי המנויות בפקודת הסמים המסוכנים. 

האם קיים הבדל בין נהיגה בשכרות תחת אלכהול או תחת סמים? ומהו?

ישנם מספר הבדלים:

הראשון הוא אופן הבדיקה כידוע דרך לבדוק אדם הנוהג תחת השפעת אלכהול היא ע"י נשיפה למכשיר הנקרא ינשופון שמודד את כמות האלכהול בדם, וכאמור בפקודה אם קיימת כמות מעל הכמות המותרת בה הרי שנהגת בשכרות. לעומת זאת בנהיגה תחת השפעת סמים אופן הבדיקה הינו מורכב יותר, כדי לבדוק אם הנהג צרך סמים נדרש לבצע בדיקת שתן או בדיקת דם, וכאן אני כבר נכנס להבדל הנוסף לאופן האכיפה- היות ומדובר בבדיקה חודרנית ופולשנית בניגוד לנשיפה הדבר מצריך קודם כל יסוד סביר לחשד של השוטר על מנת לבצע את הבדיקה. 

מהו "חשד סביר"?

"חשד סביר" הוא לדוגמא עיניים אדומות, ריח, חוסר יציבות וכיוצא בזאת. במקרה כזה שקם לשוטר חשד הוא יכול לבצע חיפוש בכליו ולעכבו. לשאלת היסוד הסביר לחשד לביצוע חיפוש יש משמעות אדירה שכן חיפוש שנערך ללא יסוד סביר לחשד הוא חיפוש פסול שעלול להוביל לפסלות הבדיקה וזיכוי הנהג מכל אשמה. לעומת זאת כדי לבצע בדיקת אלכהול ע"י הינשופון אין צורך בחשד סביר.

ידוע שיש כמות מותרת בחוק של אלכהול האם כך גם בסמים?

בצריכת אלכהול בניגוד לסמים קיימת כמות מותרת של המצאות אלכהול בדם ועד הרמה המוגדרת בפקודה שאז מי ששתה מעבר הרי הוא עבר את העבירה. לגבי שימוש בסמים אין כמות מותרת כלומר כאשר נמצאו שרידי סם בגופך נמצאת כמי שנוהג תחת השפעת סם, במאמר מוסגר אומר, היכן נוצרת הבעיתיות כאשר אדם השתמש בסמים שבוע לפני הנהיגה וחלילה עבר תאונת דרכים הגיע לבית חולים ונדרש לביצוע בדיקת דם כחלק שיגרתי לטיפול בו, אז יגלו שרידי סם בגופו וכפי שציינתי ימצא גם אז ועל אף שחלף שבוע כמי שנוהג תחת השפעת סם. חשוב לציין כי שרידי סמים נשארים בגוף האדם עד לכשלושה שבועות. 

האם קיים הבדל בענישה בנהיגה בשכרות תחת השפעת אלכוהול או תחת השפעת סמים?

ככלל לא קיים הבדל בענישה, נהיגה בשכרות הוא שם כללי לעבירה של אדם הנוהג ברכבו תחת השפעת אלכהול או סמים או תוצר של חילוף סם מסוכן. ולפיכך לא קיים הבדל, כאמור ולכן נקבע כי מי שיורשע בעבירת נהיגה בשכרות יישא בעונש פסילה בפועל של מינימום שנתיים לצד רכיבי ענישה נוספים כמו מאסר על תנאי, פסילה על תנאי, קנס ובמצבים מסוימים אף מאסר בפועל .לבית המשפט שדן בתיק ישנה סמכות לסטות מעונש פסילת המינימום אך זאת ייעשה במקרים נדירים ומיוחדים שנימוקיהם יפורטו בגזר הדין. בנוסף, גם כפי שציינתי בתחילה לכל עבירה יכולה להיות עבירה נילוות כך לעניין צריכת סמים, יכולות להצטרף עבירות נוספות כמו שימוש או אחזקה בהתאם לפקודת הסעיף ואז אנחנו כבר נכנסים גם לפקודת הסמים המסוכנים.

חשוב לציין כי נכון להיום ישנם לא מעט אנשים שמשתמשים בקנבוס רפואי וגם לעניין זה למשטרה יש אפס סובלנות בנושא, אדם שצורך קנבוס רפואי צריך להודיע על כך למשרד הרישוי אך אין זה אומר שיש בכך משום אישור לנהוג תחת השפעת הסם או התרופה להגדרתו שכן תופעות הלוואי הן זהות.  

נהיגה בשכרות
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תביעת גירושין

תביעת גירושים

בעוד שהסמכות לטפל בתביעת גירושין מוקנית לבית הדין הרבני, לבית המשפט לענייני משפחה סמכות מקבילה בטיפול בסוגיות נלוות רבות, לרבות בענייני מזונות, חלוקת רכוש ומשמורת

קרא עוד »
דילוג לתוכן